Úprava dvojkolí

Úprava dvojkolí Märklin AC pro DC

Výrobce Märklin mě před dvěma týdny zaujal setem šesti cisternových vozů NACCO s registrací v České republice, konkrétně v domovském městě tradičního českého výrobce cisternových vozů, Lounech. Cisterny, přestože popisy a samotný vůz jsou spíše mixem více vozů dohromady, mají vcelku pěkný vzhled a za cenu 590 Kč za kus včetně dopravy z Německa už stojí za pozornost. Výrobce již tradičně vyrábí modely pro střídavý tříkolejnicový systém, pokud modely neprodává pod značkou Trix. To tedy u vozů obnáší přítomnost vodivě propojených dvojkolí, která nelze provozovat na dvoukolejnicovém (stejnosměrném) systému, protože by způsobovaly zkrat. Možnosti k řešení se nabízí dvě. Dvojkolí vyměnit za izolovaná, nebo si ta původní upravit. Já se po dlouhém váhání odhodlal k druhému postupu.

Vozy jsou zabaleny překvapivě v celkem malé krabici.

Balení kromě jednotlivých papírových krabiček, vystýlky z blistru a samotných modelů nic navíc neobsahuje. K mém neradosti ani spřáhla u jednoho z vozů, což lze přisoudit nepozornosti při kompletaci modelu, případně výstupní (ne)kontrole. Samotná spřáhla jsou jinak krátká, kompatibilní s očkovým typem. Ta bych osobně uvítal u všech vozu v základu, protože využitelnost klasických očkových spřáhel, která jsou jinak tradičně dodávaná ke všem modelům, se limitně blíží nule...

Po vyjmutí dvojkolí z vozu jsem kola silou pootočil vůči sobě až jedno povolilo a šlo sundat z osy. Otvor po vyjmuté osičce o průměru 2 mm jsem následně rozšířil vrtákem s průměrem 3 mm. Bylo nutné si dát pozor na závěr vrtání, kdy mělo kolo tendenci se roztočit na vrtáku. Mohlo by mimo jiné dojít k nežádoucímu rozšíření otvoru a v důsledku ke „šmajdání“ kola.

Do otvoru vložená izolační část byla vytvořena z izolace vodiče pro napětí 230V z třífázového kabelu. Nejdříve jsem zkusil kolo zasunout na sucho, následně byla na konec izolace kápnuta kapka vteřinového lepidla a osička opět zasunuta. Prostor mezi kolem a izolací fixován lepidlem nebyl. U izolace je potřeba si hlídat, zda je otvor po vyjmutém lanku (vodiči) z výroby skutečně na středu. Pokud ano, snažit se osu zasouvat co nejkolměji. Odměnou pak budou přesná dvojkolí bez „šmajdání“. Pokud se občas ne vše povede úplně ideálně, tak u dvojkolí vyskytují jen menší odchylky, které na jinak velmi dobré jízdní vlastnosti vozu mají zanedbatelný vliv.

Pro dodržení přesného rozchodu jsem si pomohl plochým klíčem 15, který šířkou střední části přesně padne mezi kola s referenční vzdáleností. A je hotovo. Nakonec jsem ještě na vnitřní straně izolovaného kola potřel spoj vteřinovým lepidlem a ze strany čepu odřízl přebytečnou část a úplně nakonec dvojkolí očistil. :-) Úprava všech 24 dvojkolí zabrala přibližně půl dne včetně "prototypu".

Úprava všech 24 dvojkolí zabrala přibližně půl dne včetně "prototypu".


[Akt. známka (jako ve škole): 1,67 / Počet hlasů: 18] 1 2 3 4 5
| Autor: Matouš Danielka | Vydáno dne 30. 09. 2014 | 5465 přečtení | Počet komentářů: 1 | Přidat komentář | Informační e-mail Vytisknout článek

Powered by phpRS | Copyright © 2007 – 2022 | e-mail: matousdanielka@seznam.cz